CATEGORIES

Influenssarokote?

3.1.2017

mustaharmaakameli-1787mustaharmaakamelimustaharmaakameli-1796mustaharmaakameli-1799mustaharmaakameli3mustaharmaakameli-1830mustaharmaakameli2mustaharmaakameli-1819mustaharmaakameli-1834mustaharmaakameli-1784flare

scarf ZARA
coat ZARA
black cashmere knit no brand
leggins KATRI/N
bag YSL
shoes AF KLINGBERG

Hiljalleen näyttää siltä, että meidän perhe alkaisi tervehtyä influenssasta. Suurempi työ on jo yrittää rauhoitella kahta vanhempaa poikaa, joilla yht’äkkiä on taas virtaa kuin uutuuttaan hohkaavalla Duracel-pupulla. Viikon tuo influenssa pirulainen piti kourissaan, mutta nyt alkaa elämä voittaa. Silti tässä vielä jonkin aikaa lepäillään, jotta voisi ne ilkeät jälkitaudit minimoida. Vielä ei siis täysin jalkeilla olla, vaan nämä kuvat otimme reilusti ennen jouluaattoa.

Tämä on ensimmäinen kerta elämässäni kun sairastan influenssan. Toisaalta, olipahan aika. Tiedänpähän nyt omakohtaisesti mikä on perusflunssan ja influenssan ero. Ei ole kukaan pojistanikaan ollut aiemmin tässä taudissa. Tästä syystä en ole koskaan myöskään ottanut influenssarokotetta. Olen luottanut omaan luontaiseen vastustuskykyyn, joka on ollut suhteellisen hyvä. En ole esimerkiksi ennen tätä syksyä joutunut syömään antibioottejakaan aikuisiällä. Osa syy siihen on varmasti se, että olen asunut leijonan osan aikuisiästäni ulkomailla, missä antibiootteja ei kovin herkästi määrätä. Mutta sitten on tilanteita, että antibiootit on vain otettava. Minähän jouduin viikko synnytyksestä sairaalaan ja suonensisäiseen antibioottihoitoon kun hyvin ärhäkkä rintatulehdus nosti tulehdusarvoni yli 200:n. Ei ollut kysettäkään siitä, ettenkö olisi sitä antibioottihoitoa ottanut. Probiootteja olen sen jälkeen syönyt päivittäin, mutta epäilen, että tuolla antibioottien määrällä oli vaikutusta ensimmäiseen influenssaani, sillä oma vastustuskyky on aiempaa heikompi.

En tästä syystä ole ennen kokenut influenssarokotetta tarpeelliseksi, mutta nyt taudin saatuani harkitsen rokotteen ottamista koko perheelle. Ikävä kyllä olen kuullut lähipiiriltä myös kovin paljon negatiivisiakin kokemuksia rokotteesta. Itse rokote on nostanut kovan kuumeen ja sitten influenssan jyllätessä rokote ei olekaan suojannut, sillä tauti on muuttanut muotoaan. Eniten huolestuttaa se mahdollisuus, että rokote heikentää omaa luontaista vastustuskykyä tulevaisuudessa. Joten mielelläni kuulisin teidän kokemuksianne rokotteen otosta lapsiperheenä? Koska vaikka itse selväisikin satunnaisesta influenssasta, niin ei tuota koskaan enää lapsilleen haluaisi.

Kuvat Metti Forssell

105 comments

Leave a Reply to KMS Cancel reply

Your email address will not be published.

*

  • Minna k

    Hei,
    Ystävällisesti pyytäisin allekirjoitustasi kansalaisaloitteeseen:
    Rokoteturva 2018,
    Siinä on myös kohta influenssaa koskien. Omaksi ja lasten terveydeksi, katsastathan!

  • Välttämätöntä

    Meidän perheessämme jokainen ottaa influenssarokotuksen, koska
    yksi meistä on ykköstyypin diabeetikko ja toisella on leukemia. Haluamme suojella omiamme ja muita riskiryhmiin kuuluvia. Vaihtoehtoja ei meille ole.

  • Anonymous

    Olenpa äimistynyt tästä pelottelukampanjasta jota rokotteen puolestapuhujat pitävät yllä! ? Itsellä ei ole vahvaa mielipidettä puoleen tai toiseen, mutta tämä omituinen rummutus kääntää ajatuksiani nimenomaan rokotusta vastaan, johon ei varmaan pyritty.

    Mikäli olisi näin kuolemanvakavasta asiasta kyse, siitä taatusti puhuttaisiin julkisuudessa enemmän. Näyttää jälleen kerran yhdenlaiselta” imetyskohulta” (r.i.p ihana Teri!?) somessa johon terveydenhuoltoväkeäkin osallistuu epäilyttävän vahvasti. Eiköhän liiallisella lääkinnällä ole juuri tähän tultu eli bakteerit alkavat olla resistenssejä! Viimeksi tänään puhuin henkilön kanssa joka otettuaan tämän ko.rokotuksen aikaisin, sairastui kuitenkin ja joutui tehohoitoon joten yhtä tyhjän kanssa.

    Yhtään luottoa ei lisää se että tämän rokotteen toimittaa sama pulju jolta katastrofaalinen sikainfluenssarokote oli peräisin?

  • Christina

    Sairastuin viime vuoden maaliskuussa sikainfluenssaan. Olen perusterve, nuori aikuinen, mutta niinpä vain influenssa vei aina sairaalahoitoon saakka. Viikon päivät vierähti sairaalassa, kuukausi sairauslomalla. Minulle sanottiin, ettei influenssan sairastaminen juurikaan lisää vastustuskykyä sairastua uudestaan. Tänä syksynä rokotutin itseni ja lapseni. Näin toimin myös jatkossa. Rokotteesta ei tullut mitään oireita ja liekö sattumaa, mutta koko talvi ollaan pysytty terveinä koko perhe, toisin kuin aikaisempina vuosina.

  • Lumimarja

    Astmaa sairastavana toivon, että mahdollisimman moni ottaisi influenssarokoteen – nimenomaan myös suojellakseen meitä vastustuskyvyltään huonompia. Sain jokavuotisesta rokotteesta huolimatta viime vuoden puolella influenssan ja vielä nyt päällä jälkitautikin ja pahentunut astma. Vaikka kuinka yritin suojata itseni kaupungilla ihmisten ilmoilla huivilla jne, etten saisi virusta. Totuus on, että mitä useammat ottavat rokotteen, sitä vähemmän se leviää. Tästä on moni jo puhunutkin ylläolevissa kommenteissa.

    Ihanaa kuulla, että teillä hellittää jo!

  • Anne

    Otan influenssarokotteen vuosittain. Olen sairastanut influenssan kahdesti, molemmilla kerroilla se on ollut kova tauti. Olen liikuntaa aktiivisesti harrastava nuori nainen, jolla on perussairautena astma. Astman takia kuulun erityisesti riskiryhmään minkä takia minä ja perheeni rokotetaan vuosittain.
    Viime vuonna influenssa iski kaksi päivää ennenkuin ehdin mennä varatulle rokoteajalle ottamaan influenssarokotteen. Olin ensimmäinen alueeni keskussairaalassa, joka sairasti influenssaa ja sairaalan henkilökunta epäili aluksi, että minulla ei voi olla influenssa kun ajankohta oli sille niin aikainen. Sairastin siis influenssaan ja sain myös kaksi ikävää jälkitautia sepsiksen eli verenmyrkytyksen ja keuhkokuumeen. Näiden lisäksi olin 6vko aiemmin synnyttänyt ja minulla oli siis 6vko ikäinen vauva kun makasin sairaalan eristyshuoneessa. Näiden kokemusten pohjalta suosittelen kaikille riskiryhmissä oleville rokotetta, ei vain influenssan takia vaan nimenomaan näiden jälkitautien.
    Ainahan rokote ei suojaa kaikilta influenssakannoilta, se on vain lottorivi, jonka toivotaan voittavan eli purevan sinä vuonna vallitseviin kantoihin.
    Influenssa on kova tauti ihan perusterveelle ihmiselle ja näistä jälkitaudeista puhumattakaan. Jokaisen omassa harkinnassa on sen ottaminen.
    Toivon perheellenne terveyttä ja hyvää tulevaa uutta vuotta 2017!

  • Maar

    Minä olen monen muun tavoin ristiriitaisissa tunnelmissa rokotteen ottamisen suhteen. Kannatan järkeviä rokotteita kuten tätäkin ja voisin ajatella ottavani sen itselleni ja perheelleni joka vuosi, mutta koska siihen liittyy itselleni epäselviä asioita, se jarruttaa ottamista. Aiempi Lääkärin pitkä ja kattava vastaus oli todella hyvä ja sain siitä moneen asiaan vastauksen. Se mikä kuitenkin jäi vielä mietityttämään, kuten muutamaa muutakin, on rokotteen itse aine, joka pistetään ja jolla viruksen osat elimistöömme saadaan.
    Voiko tämä nimenomainen aine pitemmän päälle aiheuttaa jotain terveysongelmia, tai olla jotenkin muuten huonoksi elimistöllemme joka vuosi saatuna. Kyseessä kun on käsittääksen elimistöön kuulumaton, valmistettu aine (?) Rokotehan ei tietääkseni ole aiheuttanut kerrasta ilmeneviä ongelmia, kuten Sika-rokote teki, mutta miten käy jos joka vuosi ottaa rokotteen vuosien tai jopa vuosikymmenien ajan? Voiko aine silloin aiheuttaa jotain? Maallikolle ei tuoteselostekkaan oikeen avaudu. Näitä asioita valaisisi esimerkiksi tutkimus, jossa henkilöille olisi pistetty rokote joka vuosi vaikkapa 70-luvulta lähtien. Tietoa ei tunnu löytyvän tai en osaa etsiä. Minulle rokote on annettu kerran ollessani viimeisilläni raskaana influenssa-aikaan.

  • Rokotevastaisuus ei ole viisautta

    Kuten monet ovatkin jo kommentoineet, ei influenssa ole rinnastettavissa flunssaan, vaan kyseessä on tauti, joka jälkitauteineen on pahimmillaan tappava. Tautiin jälkitauteineen KUOLEE JOKA VUOSI myös perusterveitä nuoria. Lisäksi meidän ympärillä on paljon ihmisiä, joille influenssa on tappava, mutta jotka eivät voi syystä tai toisesta rokotetta ottaa. Ihmiset lukevat huuhaa-tietoon perustuvia erinäisiä rokotekriitikkojen sivuja ja tämän perusteella (tai pelkän mutu-tuntuman takia) tekevät päätöksiä, joiden takia joku menettää isänsä, äitinsä tai lapsensa. Todellisia tutkimuksia aiheesta ei ymmärretä tai jakseta lukea, joten on helpompi lukea päteviltä kuulostavien rokotevastaisten “ammattilaisten” tiivistelmiä ja uskoa ajatukseen, että lääkefirmat yrittävät vain huijata meitä. Paljon on myös vääriä omia, ei mihinkään tietoon perustuvia, uskomuksia asiasta. Näitä on myös fiksuilla ja koulutetuilla henkilöillä (kuten Hanna sinulla).

    Syy olla ottamatta rokote on puhtaasti ja ainostaan ITSEKÄS. Influenssarokote ei voi aiheuttaa influenssaa. Jos rokotteen ottamisen jälkeen saa taudin, on sen kerennyt saada jo ennen rokotetta, eikä kyseessä ole rokotteen haittavaikutus (suoja muodostuu vasta n. 2vkon kuluttua pistämisestä). Rokotteen todellinen haittavaikutus voi olla käden kipeytyminen tai lämmönnousu. Tämä haitta kai on pientä sen rinnalla, että joku menettää läheisensä lopullisesti. Jos rokotekattavuus saataisiin tarpeeksi suureksi, saisimme suojattua myös niitä, jotka suojaa eniten tarvitsevat. Ja tietysti hyvänä puolena rokotteen ottamalla mahdollisesti säästyy todella kurjalta taudilta.

    Itse olen valitettavasti joutunut todistamaan pienen elämän päättymistä influenssaan. Sen vanhempien tuskan nähtyäni en ole hetkeäkään ajatellut, ettenkö ottaisi rokotetta. En itseni, vaan muiden takia. Sen lähimmäisenrakkauden takia jota Suomessa
    ei enää niin tunneta tai tunnusteta. Sen takia, että yhdenkään vanhemman ei tarvitsisi ostaa pientä arkkua influenssan takia.

  • Aba

    Itse olen ottanut piikin monena vuotena,jo siksikin että olen hoitaja itse ja sekä kuulun riskiryhmään astmani kanssa.Tavallinen flussakin on satavarmana keuhkoissa ennemmin tai myöhemmin,niin eipä tulisi mieleen riskeerata influenssan kanssa,ainakin voin yrittää estää saamastani sitä rokotteella.Itse en ole saanut rokotteesta mitään oireilua,pistokohta on ehkä hieman arka pari pv.,mutta en ole lämpöillyt yms.
    Ystäviä on ollut teholla asti influn takia,joten nähnyt myös läheltä,miten perustervekin voi sinne päätyä.

  • Satu

    Olen hyvin yllättynyt ja suorastaan hieman järkyttynyt kuinka paljon täällä on kielteisesti rokotteisiin ja influenssarokotteeseen suhtautuvia ihmisiä, vaikka luulen, että blogiasi seuraavat keskimääräistä “sivistyneemmät” naiset. Lääkärin kommentti edellä on erinomainen tietopaketti perusteista. Mukava kuulla, että perheenne on jo parantumaan päin! Mukavaa talvea!

    Ps. Myös Mungobaby-blogissa oli samasta aiheesta juttua vähän aikaa sitten (http://www.rantapallo.fi/mungobaby/2016/12/19/influenssarokotuksesta/ ja http://www.rantapallo.fi/mungobaby/2016/12/21/rokotetta-ja-pienia-saikahdyksia/).

  • Lotta

    Edelliseen vielä lisätäkseni – olin siis sairastuessani vasta 17-vuotias perusterve nuori, jonka influenssa vei sinne tehohoitoon asti.

  • Lotta

    Hei! Oma kokemukseni on aika ääripäästä, mutta haluan jakaa sen sillä se vaikuttaa vahvasti edelleen. Olen aina ottanut rokotteen, mutta viime keväänä siitä huolimatta sairastuin. Aluksi vaikutti, että influenssa on nopeasti ohi, kunnes tila heikkeni äkisti. Influenssa oli aiheuttanut (jälkitautina tms. ei löydetty syytä miksi) verenmyrkytyksen ja pahan molemminpuoleisen keuhkokuumeen. Tehohoidossa meni siis 10päivää ja toiset melkein 10 päivää osastolla. Vaikka rokotteen olin saanut niin kyse oli juuri tästä, että se tehosi vain A tai B tyyppiin ja minä sairastuin siihen toiseen. Kokemuksen takia en voisi enää edes harkita olla ottamatta rokotetta :) Kokemuksena niin kamala että kaikki millä vähänkin voin estää uudestaan influenssan niin ehdottomasti haluan edes yrittää, vaikka pelkona olisi hetkellinen “flunssa” rokotteen takia yms. Toivottavasti pääset fiksuun päätöksee! On lääketiede kuitenkin sen verran kehittynyttä, että ainakin itse pystyn siihen luottamaan ja tiedostamaan riskit :)

  • Aura

    En osaa ottaa kantaa kannattaako rokote ottaa vai ei, mutta käsittääkseni niin viime kuin tänäkin vuonna rokote estää vain noin 30%:lta ihmisistä sairauden. Toivottavasti teidän perhe alkaa olemaan jo terve! :)

  • Jonnz

    Hei Hanna!
    Ehdottomasti suosittelen ottamaan. Rokotteen haittavaikutuksiin kuuluu kuume, kuten monien muidenkin rokotusten. Läheskään kaikki sitä ei saa. Se myös lieventää oireita, eli jos on rokotettu ja saa pahan influenssan samana vuonna, olisi alkuperäiseen todennäköisesti menehtynyt. Muistetaanhan kaikki, että yleensä negatiivisia kokemuksia omaavat avaavat suunsa helpommin, useammin ja äänekkäämmin. Harva tulee kiittämään hyvistä kokemuksista :)

  • tehohoitaja

    Heippa,
    itsekin teholla työskentelevänä todella suosittelisin rokotteen ottamista, varsinkin kun perheessä pieniä lapsia. Tai jos on paljon tekemisissä riskiryhmään kuuluvien kanssa. :) Itse aina sen otan, koska en halua omalla toiminnallani riskeerata potilaita jotka jo muutenkin heikossa kunnossa. Kuten jo ylempänä olikin, niin myös meidän teholle tulee valitettavasti myös nuoria ketkä ovat perusterveitä. tehohoito ei ole mitään lastenleikkiä, vaan myös sen seurauksena voi tulla monenlaista vaivaa ja edessä voi olla pitkä sairaalajakso. Tämä on realiteetti, mitä ei monesti ajatella. Toki kaikki tekee itse omat päätökset ja jos tuttavapiirissäni on sellainen joka ei halua rokotetta, niin en sitä tuputa. Kannattaa silti miettiä. Pikaisia paranemisia koko perheelle. :) p.s todella hieno ja kattava kommentti “lääkäri”ltä! mahtavaa! :)

  • Lily

    Rokote riskiryhmään kuuluville ok, muille mielestäni tarpeeton. Toki kannattaa tarkkaan miettiä, kuuluuko riskiryhmään vai ei, tilanne saattaa vuosittain vaihdella elämäntilanteen mukaan. Ihmettelen lääkärin varauksetonta suositusta rokottaa kaikki. Mihinkään paniikkiin ei ole syytä, tilanne kannattaa vain miettiä huolella ja tarvittaessa konsultoida LUOTETTAVAA terveydenhuollon ammattilaista.

  • Pia

    Sairastimme influenssan pari vuotta sitten koko perhe, ja oli kyllä pelottava kokemus, niin heikoksi se veti. Silloinen kaksivuotiaamme taisi siitä toipua kaikkein nopeimmin, mutta kyllä siinä kaikenkaikkiaan kuukauden päivät meni, että koko porukka oli kunnossa. Ihan kamala tauti. Ja ei, meillä ei olla mitään erityisen kipuherkkiä tai muuten jäädä makoilemaan ihan pienistä. Mutta se tauti veti kyllä hiljaiseksi koko porukan. Sitä ennen meilläkin oli ajatuksena, että eipä tuo ole meihin aiemminkaan iskenyt, mitä sitä nyt rokottamaan. Varsinkin mieheni oli tätä mieltä. Kunnes sitten iski, ja sen jälkeen on rokotukset otettu joka vuosi. Tulin raskaaksi pian tuon influenssan jälkeen keväällä ja loppuvuodesta otin rokotuksen suojatakseni alkuvuodesta, keskellä pahinta influenssakautta syntyvää vauvaamme. Samoin muu perhe. Ei sairastettu kukaan tuolloin influenssaa ja nyt on taas rokotteet otettu sekä vauvalle että muulle perheelle. Toivotaan, että suojaa meitä tänäkin vuonna! Vahva usko siihen ainakin on. Tosi monelta olen kuullut, että vasta itse (tai koko perhe) taudin sairastettuaan ymmärtää mistä siinä on kyse. Ja mihin se pahimmillaan voi johtaa. Mahtavaa, että olette jo toipumaan päin ja pienimmäisenne ehti saada ajoissa lääkityksen. Lepoa ja rauhallista oloa, siten kuin se nyt on mahdollista ikiliikkujien kanssa!

  • Anne-Maria

    Hei! Haluaisin itsekin uskoa luonnonmukaisuuteen ja ihmiskehon omaan vastustuskykyyn mutta emme nykypäivänä enää elä sellaisessa luonnonmukaisessa ympäristössä jossa esi-isämme ovat eläneet ja jossa luontainen vastustuskyky on toiminut. Ensinnäkin ihmisiä on paljon enemmän kuin aikaisemmin ja matkustelemme ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. Tämän vuoksi olen itse ainakin muuttanut mieltäni rokotemyönteiseksi vaikka muuten luonnonmukaisuutta arvostan. :)

  • HannaM

    Hei,
    tosi mielenkiintoinen (ja “polttavakin”…) aihe. Itseäni hämmentää, että miksi täällä Saksassa ei rokotteesta tai oikeastaan koko influenssasta puhuta mitään. Ei kai se nyt mikään Suomeen rajoittunut sairaus ole..?

    Itselläni on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, enkä ole törmännyt aiheeseen (influessaan taikka rokotteeseen) näinä vuosina kertaakaan. Olen asunut Keski-Euroopassa yli 10 vuotta. Ja minulla itselläni on ollut syöpäkin, joten voisi kuvitella, että siitä olisi mainittu..? Toki minä en joutunut käymään läpi esim. sädehoitoa, vaan pelkkä leikkaus ja kemoterapia riittivät.
    Miehelläni on astma, eikä hänellekään ole ikinä puhuttu mitään influenssasta tai rokotteesta. Hän käy erikoislääkärillä muutaman kerran vuodessa. Ja joutuu toisinaan flunssan iskiessä sairaalaan, missä annetaan hengitystä helpottavaa lääkettä suonensisäisesti.

    Täällä Saksassahan yleinen rokotusohjelma aloitetaan hieman aiemmin kuin Suomessa ja siihen kuuluu useampi rokote (esim. hepatiitti B, mikä ei minun käsittääkseni ole Suomessa “ohjelmassa”). Eli olen ollut siinä luulossa, että täällä ollaan “rokotemyönteisempiä”, kuin siellä pohjoisessa. Ja siitä huolimatta influessasta tai rokotteesta täällä ei puhuta. Ei lapsille. Ei syöpäsairaille. Ei astmaatikoille.
    Itse uskon vahvasti, että raha (suorasti tai epäsuorasti) vaikuttaa (valitettavasti ja ymmärrettävästi) lääketieteessä ja -teollisuudessa tosi merkittävästi.

    Kuten itsekin mainitsit, niin täällä Keski-Euroopassa annetaan antibiootteja varovaisemmin (ehkä Suomessakin on viimeisen 5-10 vuoden aikana jo hillitymmin niitä jaeltu) ja sitten taas toisaalta leikkauksia täällä suositaan enemmän (keisarinleikkauksen saa pyynnöstä, välilevynpullistumat leikataan huomattavasti useammin kuin Suomessa). Miksi hoitokäytännöt ja -suositukset eroavat näin kovasti toisistaan, kun kuitenkin puhutaan kahdesta länsimaisesta sivistysvaltiosta, joiden välimatka ei nyt loppupeleissä ole kovin pitkä? Tässähän me nökötetään ihan Tanskan kyljessä eli ollaan heti seuraava pohjoismaista ;) Tietty suomalaisia on viisi-, saksalaisia kahdeksankymmentämiljoonaa. Eli kuinka pitkälle nämä ovat rahakysymyksiä? Saksassahan terveydenhuoltoa rahoitetaan toisella tapaa ja esim. sairaalat saavat enemmän rahaa, kun tekevät enemmän leikkauksia. (Kärjistetysti sanoen.)
    Mielenkiintoista… Ja tosi tosi hämmentävää “maallikosta” :)

    Hyvää toipumista sinulle ja perheellesi.
    Ja ihanaa vuotta 2017!

    HannaM

    • HannaM

      Hei,
      täytyy heti korjata tuota omaa kommenttiani.
      Kiinnostuin aiheesta sen verran, että soittelin tässä aamupäivän aikana saksalaiselle anopilleni sekä muutamalle ystävälleni ja sain hieman valaistusta asiaa.

      Kyllä tuosta influessasta puhutaan täällä ja se rokote on kaikille ilmainen. Kukaan ei sitä ole kyllä meille tarjonnut, sitä olisi kai pitänyt itse osata kysyä.
      Anoppini oli sitä mieltä, että rokote on niin itsestäänselvyys, että siksi siitä ei ole meille puhuttu /tarjottu. Hän oli kyllä myös sitä mieltä, että sitä ei voi lapsille antaa (mikä ei siis ole totta).

      Yksi perhe sen oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa ottanut, kun heillä on keskosena syntynyt tytär (nyt jo 10-vuotias), kenelle on jotain ongelmia keuhkojen kanssa ja hän oli ollut tänä syksynä sairaalassa jonkun flunssan takia. Ja siellä siitä oli puhuttu / ehdotettu. Ei heillekään siis aiemmin ole sitä ehdotettu. Perhe on joskus yli 5 vuotta sitten sairastanut influenssan.

      Se on kuitenkin totta, että minulle (syöpä), miehelleni (astma) tai lapsillemme sitä ei ole kukaan lääkäri ehdottanut. Eikä asiasta ole ollut päiväkodilla tai lasten kavereiden vanhempien tai muiden meidän perhetuttujen kanssa puhetta. Mutta. Asia saattaa tosiaankin olla niin, että Saksa todellakin on niin rokotemyönteinen maa, että siitä ei puhuta, koska se on niin itsestäänselvyys, että sellainen otetaan..?

      Haastattelen vielä lisää ihan erikseen ihmisiä täällä asian tiimoilta. Ehkäpä palaan oman suppean otantani tuloksista vielä raportoimaan ;)

      HannaM

  • Kadun, etten ottanut rokotetta

    Olen joka vuosi ottanut influenssarokotteen (mitään sivuvaikutuksia ei ole koskaan ollut) ja pysynyt terveenä. Tänä vuonna päätin jättää väliin ja eiköhän se kostautunut kunnon influenssalla. Siinähän meni sitten joulu hieman pilalle kun ei sairastellessa ehtinyt mitään jouluvalmisteluja tekemään ja aattonakin oli vielä puolikuntoinen.

    Meillä on töissä yksi toisensa jälkeen sairastanut. Ei olla varmaan tarpeeksi ajoissa jääty sairaslomalle/ palattu liian aikaisin töihin ja näin tartuttaneet muutkin. Rokote kannattaa mielestäni siis ottaa sekä itsensä että muiden takia.

  • Santtu

    THL:n sivuilta tietoa kauden rokotteen suojatehosta:

    Yhdistämällä kauden alkuvaiheen tietoja tartuntatautirekisteristä, avohilmosta ja rokotusrekisteristä voidaan arvioida rokotteen alustavaa suojatehoa. Vuoden vaihteeseen mennessä kertyneiden tietojen valossa suojateho influenssan kaltaista tautia kohtaan 65 vuotta täyttäneillä oli kohtuullisen hyvä 40 % (95 % luottamusväli 28-50 %) ja teho laboratoriovarmistettua A-viruksen aiheuttamaa tautia vastaan vain kohtuullinen 30 % (95 % luottamusväli 25-35 %). Pikkulapsilla (6-35 kk) sitä vastoin rokotteen suojateho oli influenssan kaltaista tautia vastaan hyvä 59 % (95 % luottamusväli 28-77%) ja laboratoriovarmistettua A-viruksen aiheuttamaa tautia vastaan kohtuullisen hyvä 49 % (95 % luottamusväli 27-65 %).
    Influenssarokotteen alustavat tehoestimaatit kaudella 2016–2017

    Rokotteen suojatehoon vaikuttavat myös ikä, perustaudit, taudin hoitoon mahdollisesti käytetyt vastustuskykyä alentavat hoidot sekä kuinka kauan on kulunut rokottamisesta influenssatartuntaan (suoja syntyy vasta 2 viikon kuluttua rokottamisesta). Kauden varhainen alkaminen sekä kiertävien virusten rakenteellinen muuntuminen ovat saattaneet myös vaikuttaa alentavasti odotettuihin arvioihin rokotteen suojatehosta.

  • Erppa

    Eihän luontaisella vastustuskyvyllä ole mitään tekemistä sen kanssa että pitääkö se influenssan loitolla vai ei. Kehosi ei ole koskaan kokenut (joka vuosi vaihtuvaa, sen takia joka vuosi uusi rokoite) tätä tiettyä virusta, joten sillä ei myöskään voi olla vastustuskykyä sille. Äly hoi, ja kannattaa kyseenalaistaa facebookissa kiertävät kauhupostaukset rokotteista jotka eivät perustu mihinkään..

    • Anonymous

      Hei ERppa,sinulla on vahvoja mielipiteitä. Tottakai luonnollisella vastustuskyvyllä on oma merkityksensä, kannattaa tutustua asiaan tarkemmin. Ellei immuunisuojalla olisi mitään merkitystä, kaikki sairastuisi. Esim. Ei kaikki samassa perheessä rokottamattomat sairastu välttämättä influenssaan, miksiköhän?

      Mielestäni rokottaminen kannattaa aina, mutta myös muilla asioilla on merkitystä.

  • Neuvolan terveydenhoitaja

    Hei,odotinkin uteliaalla mielenkiinnolla,että aihe influenssa ja rokottaminen saa aikaan tunteikkaita kommentteja. Kuitenkin, se ottaako rokotteen,on täysin vapaaehtoista. Olemme loistavia syyllistämään toisiamme,tämä aihe osoittaa sen hyvin.
    Se että luotat omaan immuunisuojaasi,osoittaa,että olet kiinnostunut terveydestäsi ja sinulla varmaankin on hyvät,terveet elintavat. Voin veikata,että monella,joka rokotteeseen täysin luottaa, voi silti olla huonoja elintapoja,jotka huonontaa immuunisuojaa,silti heillä saattaa olla syyttävä sormi ensimmäisenä pystyssä,jos ei ole rokotetta ottanut. Voi meitä.
    Toivon teille parantumista ja ihanaa talven aikaa. Suosittelen rokotetta lämpimästi kaikille syyllistämättä kuitenkaan ketään,joka ei rokotetta halua.
    Ja vaikka rokote ei teoriassa olekaan kaikille ilmainen, niin kyllä sen neuvolasta ilmaiseksi saa jokainen,joka tulee sitä pyytämään.

  • Edellä oleva Lääkärin kommentti oli tosi hyvä ja asiallista, oikeaa tietoa. Itse hammaslääkärinä ja paljon matkustavana otan ilman muuta rokotteen sekä rokotutan perheenikin. Pari kertaa ollut meilläkin aikanaan influenssa ja se on kova tauti! Tsemppiä teidän perheellenne!

  • hoitaja

    Olen suurperheen lapsi, ja meillä ei ole sairastettu kotona koskaan influessaa, vaikka pääluku onkin suuri ja meille kotiin tulee mm. noin viiden eri koulun pöpöt. Meitä ei myöskään koskaan ole muistini mukaan influenssaa vastaan rokotettu, lukuunottamatta äitiäni ollessaan raskaana sekä riskiryhmään kuuluvaa veljeäni.

    Itselläni on aina ollut aivan ihmeellinen supervastustuskyky. En ole mm. koskaan sairastanut kuumetta (lämpöä on ollut joskus mahatautien yhteydessä, koskaan ei 38 tai yli). Otin ensimmäistä kertaa rokotteen muutama vuosi sitten, kun sen hoitoalan opiskelijana ilmaiseksi sai (ja edelleen saa, kuten myös valmiit ammattilaiset). Tuolloin en ymmärtänyt, miksi “tavisihmiset”, perusterveet sitä ottivat, vaikka muutoin rokotusmyönteinen olenkin. Nyt olen ottanut sen joka syksy, syynä ensisijaisesti se, että suojaan rokottautumalla heikompia, etenkin potilaita/asiakkaita hoitotyössä. En ehkä osaa edes oman vastustuskykyni vuoksi ajatella suojaavani sillä myös itseäni, vaikka toki siksikin se on.

    Influenssarokotteen ottamisen ajattelen olevan jokaisen oma päätös, mutta vähän ehkä harmittaa (vai kuinka sen nyt ilmaisisi) hoitoalan henkilöstö, joka ei ymmärrä rokotteen merkitystä potilasturvallisuuden kannalta. Totuus kun on, että influenssavirusta voi kantaa ja taudin “sairastaa” täysin oireettomana, ja siten tartuttaa sitä muille, mahdollisesti muutoinkin jo sairaille. Rokotteen ottamiseen voisin kannustaa kyllä kaikkia, mutta etenkin riskiryhmiin kuuluvia ja pieniä lapsia. Niin tyhmältä kuin se kuulostaakin, niin periaatteessa sitä jopa toivoisi itse joskus taudin sairastavankin – auttaisi ymmärtämään, mitä se todellisuudessa on.

    Terkkari sanoi viimeksi piikkiä antaessaan samaa, mikä täälläkin on jo tullut pari kertaa esille. Eli siis että pikemminkin täytyisi ihmetellä, jos rokottaminen ei aiheuttaisi elimistössä minkäänlaista reaktiota. Sen voidaan katsoa olevan merkki siitä, että rokote tekee tehtävänsä. Oireilu johtuu siitä, että elimistö “hyökkää” taudinaiheuttajaa vastaan ja siten luo immuniteetin eli suojan kyseiselle mikrobille.
    Rokotevastaisuus istuu usein hyvinkin vahvassa, ja voi olla että joku tarvitsee kokemuksen itsellä tai lähipiirissä, jotta asia valkenee ja luotetaankin sitten enemmän asiantuntijoiden sanaan ja sitä myötä rokotteisiin. Näihin ja muihinkin rokotteisiin liittyy paljon erilaisia, vastakkaisia kokemuksia ja tarinoita, mutta erityisesti niidenkin myötä vahvoja, yleisiä, vääristyneitäkin uskomuksia.

    Paranemisia sinne vielä taudin viime metreille!
    (Hupsis – tulipahan pitkä kommentti!)

  • m

    Asiasta sinällään todella vähän tietävänä, olen viimeisten vuosien saatossa todennut sen, että muutaman päivän kuume ja piikin otto on aika pieni hinta siitä että ettei suurella todennäköisyydellä saa influenssaa. Vaikka 100% suojaa ei ole, niin nyt vähän vanhempana pidän sitä omalla kohdalla vähän hölmönä riskinä olla ottamatta rokotetta.. Varsinkin kun nykyään virustyypit on niin muuntautuvaa sorttia ja todella rajuja (niin kuin itse totesit) että myös perusterveitä nuoria joutuu sairaalahoitoon pitkäksi ajaksi tai jopa kuolee.. vaikkei minulla lapsia olekaan niin sinuna minä ottaisin rokotteet kaikille, jos ei itsensä takia mutta ainakin lasten.

  • Hoitaja

    Influenssarokoite tehoaa yhden vuoden. Eli rokote täytyy ottaa uudestaan joka vuosi, kun kausirokoite tulee saataville. Ja rokote ei suojaa 100% influenssalta. Nämä on luettavissa ihan THL:n sivuilta.

    “Influenssarokotteen antama suoja kestää noin vuoden verran. Viime talvena otettu rokote ei siis välttämättä suojaa tulossa olevalta influenssalta.”

  • Kiitos kaikille ihan älyttömän kattavista ja tietorikkaista kommenteista. Kiitos teidän saan aina laajennettua omaa näkökulmaa, kun haastatte miettimään ihan toiseltakin kantilta. Kiitos.

  • Toinen lääkäri

    Erittäin kattava ja hyvä vastaus edellä! Olen koko perheelleni joka vuosi ottanut ja suosittelen muillekin.

  • Amal

    Olemme ottaneet influenssarokotteet koko perhe joka vuosi jo neljä vuotta ja koskaan emme ole sairastuneet tai saaneet oireita rokotteesta. Tämän kommentin sanottuani haluan kuitenkin ilmaistani tukeni niille, jotka jo kommentoivatkin, että rokotepäätöstä ei kannata tehdä muiden ihmisten kokemuksiin vedoten, vaan enemmänkin tilastojen ja tutkimuksen kautta. Nämä kun ovat meillä Suomessa aika laadukkaita ja luotettavia.

    Haluan myös muistuttaa, että kaikissa rokoteasioissa ei myöskään ole kyse vain yksilöstä, vaan kollektiivisesta suojasta. Vaikka ise kokisi jaksavansa sairastaa taudin kuin taudin, täytyy muistaa että silloin tartuttaa muita. Rokottamattomuus mahdollistaa tautien jylläämisen ja leviämisen paljon laajemmalti, jolloin myös riskiryhmiin kuuluvat heikommat ovat suuremmassa vaarassa. Kattavalla rokotusohjelmalla saadaan ehkäistyä epidemioiden puhkeamista väestön keskuudessa.

    Ja heille, jotka sanovat, että kyllä ennenkin taudit vaan sairastettiin pois, suosittelen tutustumaan mm. lapsikuolleisuuslukuihin niiden tautien osalta, joihin nykyään on mahdollista rokottaa.

  • sanna

    Ystäväni menehtyi muutama vuosi sitten influenssaan. 29 vuotias terve urheilullinen nainen.

    En jättäisi rokotetta väliin. Kaikki perheestäni ja tuttavistani ottavat rokotukset säännöllisesti nykyään.

    Monet tosiaan pitävät sairautta lähinnä kovana flunssana. Mikä on tosi pelottavaa, varsinkin kun pieniä lapsia ei välttämättä rokoteta.

  • Anna

    Itse otin tänä talvena influenssarokotteen, sillä se tuntui jylläävän erittäin voimakkaasti juuri Helsingin alueella. Kuulin myös sairaanhoitajana työskentelevältä sukulaiseltani, että tämä tauti on vetänyt ihan perusterveitäkin nuoria sairaalaan todella kurjaan kuntoon, joten tämäkin vaikutti siihen, että halusin rokotteen ottaa. Itselläni tuli rokotteen jälkeen pistokohta kipeäksi muutamaksi päiväksi, mutta ei mitään muuta. Olen tyytyväinen, että otin rokotteen, sillä vaikka se ei anna 100% suojaa niin rokotteen antanut sairaanhoitaja kertoi, että se lyhentää erittäin todennäköisesti taudin kestoa ja oireet ovat lievempiä. Tuntuu, että varsinkin sikainfluenssarokotteen aiheuttamien sairauksien jäljiltä myös tavallisiin influenssarokotteisiin on suhtauduttu varovaisemmin. Minulle kerrottiin, että influenssarokotteissa on aivan eri rokotepohja, joka on ollut käytössä jo 1970- luvulta eli ainakaan tuohon sikainfluenssarokotteeseen ei kannata pelkojaan näiden normi influenssarokotteiden kohdalla perustaa. Raskaana tai 0-36kk lapsien kohdalla noudattaisin ainakin ehdottomasti suosituksia influenssarokotteen ottamisesta.

  • Saara

    Ehdottomasti kyllä influenssarokotteelle! Meidän perheessä mies sai rokotteen työterveydessä jo lokakuussa (sivuvaikutuksena (?) pari päivää kestänyt nuhainen olo), minä marraskuussa tyttäremme 3-kk-neuvolassa (sivuvaikutuksena hieman arka pistoskohta samana iltana) ja poikamme (2v3kk) pari viikkoa sitten ilman minkään sortin sivuvaikutuksia. Rokotimme itsemme etenkin lapsiemme vuoksi mutta myös riskiryhmiin kuuluvia muistaen. Olen ottanut influenssarokotteen myös syksyinä ennen lapsia enkä muista että sivuvaikutuksia olisi ollut. Eikä muuten liioin influessaakaan. Siksi “kyllä” rokotteelle.

  • Maria

    Syövästä parantuneen lapsen vanhempana en mieti enää hetkeäkään rokotteen ottamista, vaikka nyt lapsi onkin jo terve ja vastustuskyky normaali. Nykyään otamme koko perhe rokotuksen paitsi oman terveyden suojaksi myös muiden suojaamiseksi.
    On ollut puhe vain riskiryhmistä, mutta kaikki riskiryhmiin kuuluvat eivät voi itse rokotetta ottaa, esim. syöpäpotilaat joilla ei ole lainkaan omaa vastustuskykyä hoitojen aikana.
    Mutta eipä näitä asioita tule ajateltua muiden näkökulmasta ennen kuin osuu omalle kohdalle. Itsekin aiemmin jätin influenssarokotuksen ottamatta samoista syistä kuin moni keskusteluun osallistunut. Nyt kannatan kaikkia asiantuntevia terveydenhuollon edustajien kannanottoja edellä. Silmät avautuu vasta kun elää infektio-osaston arkea ja pelkää lähimmäisensä puolesta.
    Vieläkään en pysty viemään omaa lasta nuhaisena esim. muskariin, ettei hän tartuttaisi muita, koska on niin tuoreessa muistissa se aika kun mitä tahansa infektioita pelkäsi oikeasti henkensä edestä. Vaikka lapsi ei olisi syöpähoitojen aikana sairastunut tartuntatauteihin, oma sairastuminen tarkoitti sitä ettei päässyt lapsen luokse ennen kuin oli täysin terve. Jokainen äiti voi kuvitella, miltä tuntuu olla yli viikko erossa lapsesta pelkän tavallisen flunssan takia. Eli ei ole kyse vain riskiryhmien sairastumisesta, vaan myös laajasta joukosta heidän lähipiirissä olevia ihmisiä.

    • Todella koskettava kannanotto. Kiitos. <3 Olen todella todella iloinen, että teidän kohdallanne on parannuttu! Kaikkea hyvää teidän elämiinne! <3

  • TKS

    Hanna, otit tärkeän aiheen esille, hienoa! Toivottavasti tällä palstalla kirjoittaneet terveydenhoidon ammattilaiset saavat yhä useammat vakuuttuneiksi siitä, että mutu-tieto ei vaan voi kilpailla tutkimustiedon kanssa.
    Vaikka jokaisella onkin oikeus mielipiteeseensä, ei ole reilua, että asiasta tietämätön (tiedetasolla) vetoaa omaan kokemukseensa ja tavallaan kieltää tilasto- ja tutkimustiedot.
    Nykyisin omiin kokemuksiinsa perustuvia “asiantuntijoita” on vähän liikaakin esillä mediassa (en tarkoita tässä blogissa kirjoittavia), ja tutkimustieto hukkuu välillä niiden alle. Ihmisen on loppujen lopuksi vaikea tietää todistetusti, mikä johtuu mistä.

    • Lääkäri2

      Olet asian ytimessä. :) Valitettavan usein “mutu” jyllää, ja vastakkain ovat tiede ja omat henkilökohtaiset kokemukset – aivan kuin olisivat tasavertaisia informaatioltaan.

      Pistää korvaan (tai silmään) myös useissa kommenteissa todettu “en ole koskaan sairastanut influenssaa, joten en ota rokotetta”, joka on mielestäni aivan kummallinen perustelu. Se, ettet ole saanut influenssaa, tarkoittaa, että sinulla on käynyt hyvä tuuri. Se ei tarkoita, ettet voisi jatkossa saada influenssaa ihan niin kuin kuka tahansa muukin ilman rokotetta.

  • Tiina

    Meillä tosiaan otettiin rokote ensimmäistä kertaa koko perheelle. Olemme mieheni kanssa kerran sairastaneet influenssan, ja se oli kyllä ihan kamala tauti. Mies on siitä lähtien ottanut rokotteen (n. 8 vuoden ajan), eikä ole saanut mitään oireita rokotteesta. Itselleni rokotetta nykyään suositellaan perussairauteni takia, ja olen sen parina viime vuotena ottanut. Otimme sen tänä vuonna myös tokaluokkalaiselle.

    Rokote on toki jokaisen oma asia, itse haluan uskoa että rokote on hyvin tutkittu. Olin myös todella iloinen että omassa työyhteisössäni kaikki ottivat rokotteen. En ole aina osannut ajatella että rokotteen ottaminen vaikuttaa myös muihin, eli sillä voi estää muidenkin sairastumisen.

  • Lääkäri

    Hei, on mukava kuulla, että olet alkanut pohtimaan rokoteasioita! Tässä muutama asia, jotka ovat todella tärkeä tietää. Influenssarokote samoin kuin muutkin rokotteet hyödyntävät ihmisen omaa immuniteettiä. Rokote sisältää viruksen yhtä rakenneosaa, mutta ei siis koko virusta, joka pystyisi aiheuttamaan influenssaa. Tämän osan siirtyessä elimistöömme, meidän oma immuniteettimme tunnistaa tämän vieraaksi ja luulee siis viruksen päässeen elimistöön, lähtee käyntiin ja alkaa muodostaa vasta-aineita tätä viruksen rakennetta kohtaan. Tästä voivat johtua rokotusta seuraavat lievät oireet kuten kuume, punoitus pistoskohdassa yms. Itse tautia tämä pieni osa virusta ei kuitenkaan voi mitenkään aiheuttaa. Immuunijärjestelmään jää muistijälki tästä vasta-aineesta ja kun itse oikea virus sitten pääsee hengitysteiden kautta elimistöömme ja alkaa lisääntyä, tunnistaa meidän immuunipuolusteksemme saman rakenneosan kuin rokotteessa ja alkaa taistella taudinaiheuttajaa vastaan paljon nopeammin ja tehokkaammin kuin, jos virusta ei aiemmin tunneta. Tätä koko tapahtumaa kutsutaan hankituksi immuniteetiksi, joka toimii ihmisellä koko elämän ajan myös ilman rokotteita. Samalla mekanismilla osa sairastetuista taudeista kuten vesirokko jättää immuunijärjestelmään muistijäljen. Rokotteen tapauksessa tämä saadaan vain ilman ikävää ja jopa hengenvaarallista sairautta ja riskiä jälkitaudeista. Rokotteet siis vain hyödyntävät meidän “luontaista immuniteettiamme”. Itse asiassa ääketieteessä tällä termillä tarkoitetaan muita elimistön puolustuskeinoja kuin immuunijärjestelmää (joka on siis solutason puolustusjärjestelmä), kuten rään ja kyynelten eritystä, jotka pyrkivät pesemään pois haitalliset pöpöt elimistön pinnalta.

    Ihminen kohtaa päivittäin satoja eri taudinaiheuttajia, jotka käynnistävät immuunijärjestelmän, joka toimii siis koko ajan 24/7. Influenssarokote ei siis mitenkään kuluta, rasita tai heikennä tätä järjestelmää toisin kuin vaikka syöpähoidot tai reumalääkkeet, jotka suoraan estävät tätä järjestelmää toimimasta. Tästä syystä vaikka nyt sairastitkin influenssan et olisi ollut yhtään alttiimpi esimerkiksi poliolle, koska immuunijärjestelmäsi olisi edelleen pystynyt tämän tuhoamaan, vaikka taistelikin jo influessavirusta vastaan. Näin ollen voit huoletta ottaa rokotteen joka vuosi ja immuunijärjestelmäsi ei siitä heikkene lainkaan.

    Miksi sitten osa sairastuu vaikka ottaakin rokotteen? Vaikka elimistömme on valmiina virusta vastaan, aina se ei voita taistelua, valitettavasti näin on kaikkien rokotettujen tautien kohdalla. Tämän vuoksi maassamme montaa tautia vastaan pyritään rokottamaan kaikki kansalaiset. Tällöin muodostuu laumaimmuniteetti eli viruksella on huonot mahdollisuudet levitä ja lopulta se voi kadota kokonaan kuten isorokolle kävi. Influenssarokotteen kuitenkin ottaa niin harva ja sitä on niin monella, että aina osa rokotetuistakin häviää taistelun ja sairastuu. Tutkimusten mukaan rokotteet estävät yleensä 5-8/10 tartuntaa terveillä aikuisilla ja 6-9/10 lapsilla eli jos 10 ihmistä saa elimistöönsä virusta, jopa 8 ei silti sairastu. Kuitenkin myös nämä jotka sairastuvat saavat taudin lähes aina lievempänä ja eivät juuri koskaan jälkitauteja. Eli vaikka sairastutkin ei rokote mennyt hukkaan!

    Vastaukseni oli pitkä, mutta toivottavasti jaksoit sen lukea! Kyseessä on niin tärkeä asia, jotten voinut vastustaa kiusausta :) Suosittelen lämpimästi rokottamista! Ja muistutan aina, että on yhden ihmisen kokemus on yhden ihmisen kokemus, josta ei kannata vetää liian pitkiä johtopäätöksiä, sen vuoksi me Suomessa teemme laadukasta tutkimusta. Mainittakoon kuitenkin, että itse olen rokotteen ottanut jo 10 vuotta ja aina välttynyt influenssalta samoin kuin perheeni vaikka työskennellyt sairaalassa yms. Lisäksi jos voit tätä tietoa välittää eteenpäin, olisi se suuri asia! Sinun mielipidettäsi varmasti kuunnellaan myös tässä asiassa kuten muodissakin.

    • Janna

      Kiitos paljon infosta, lääkäri! Olen yrittänyt löytää tietoa reumalääkkeiden vaikutuksesta vastustuskykyyn/immuunijärjestelmään, mutta tuloksetta! Kirjoitit, että “Influenssarokote ei siis mitenkään kuluta, rasita tai heikennä tätä järjestelmää toisin kuin vaikka syöpähoidot tai reumalääkkeet, jotka suoraan estävät tätä järjestelmää toimimasta. ” Ajattelin vielä kysäistä tarkemmin, että tarkoititko vain biologisia reumalääkkeitä, vai myös “perinteisiä”, kuten salazopyriniä? Ja onko tuo vaikutus pysyvä, vai poistuuko se, kun lääkkeen lopettaa?
      Suurkiitos!

    • Kiitos Lääkäri 2

      Kiitos lääkäri!
      Asiantuntijan kommentti ❤
      Bloggaajilla on näissäkin asioissa VALTAA, joten toivottavasti rokotekielteisyys ei ole se, mitä kolmen pienen lapsen äiti haluaa levittää vaan vastuullisuus!

    • Lääkäri2

      Upeaa, että jaksoit kirjoittaa kattavan kommentin, Lääkäri. Olen huomannut, että valitettavan usein internetin keskusteluihin eivät alan ammattilaiset jaksa vastailla “mutujen” jyllätessä ja jyrätessä, kiitos että sinä jaksoit.

      Ja kiva kuulla, että Hanna ja perhe jo paranemaan päin!

    • Hp

      Tyhjentävä ja kattava kommentti! Olen pitkäaikainen lukija, lääkäri ja kahden pienen lapsen äiti.

      Kaikki alle 3-vuotiaat lasketaan riskiryhmään kuuluviksi ja heidän perheenjäsenet isovanhemmat mukaanlukien on oikeutettuja rokotukseen. Koko perhe on saanut rokotuksen ja tulee saamaan senkin jälkeen, kun riski-ikä on ylitetty. Molemmat ovat saaneet vesirokkorokotteet ylimääräisinä.

      Työssäni törmään rokotevastaisuuteen säännöllisesti, eikä siinä logiikassa ole järjenhiventä. Influenssa on vakava tauti, johon tulee suhtautua vakavasti.

      Oma 4kk ikäinen tyttäreni sairasti vuosi sitten rs-virusinfektion, johon liittyi osastolla annettavaa happihoitoa vaativa hengitysvajaus. Tämä oli sentään “tavallista flunssaa”, mutta pikkuinen oli nopeasti piipussa.

      Hieno kuulla, että olette tervehtymässä!

    • Kiitos Lääkäri

      Kiitos! Ihanaa kun joku kommentoi tänne tähän tärkeään aiheeseen muutakin kuin mutua, ja mielestäni tuo on todella tärkeä pointti, että rokotehan saa vain oman kehosi valmistamaan vasta-aineet. Rokote ei siis ole jotakin ylimääräistä ja inhottavaa, mitä esim influenssatartunnassa ei sitten saisi joka tapauksessa! Tämä kommentti siitäkin huolimatta, että itse en rokotetta ole ottanut, varmaankin laiskuuttani.

    • LP

      Aamen. Tässä on kaikki mitä itsekin haluaisin sanoa aiheesta! Etenkin viimeinen lause huomhuom !! :)

  • Marianna

    Suosittelen ehdottomasti ottamaan. Niinä vuosina kun en ole ottanut, olen ollut yli 40 asteen kuumeessa ja niinä vuosina kun olen ottanut, on ollut maximissaan perusflunssa ilman kuumetta. Tänä vuonna rokotteen ottaneena kuulun siihen pariin prosenttiin joka meidän työpaikalta ei ole ollut yhtään kipeänä, monet kollegat olleet jopa 2 vkoa sairaana joten tauti on avokonttorissa jyllännyt. Äitini on lääkäri joka myös suosittelee aina ottamaan rokotuksen. ?

  • Sisi

    Meidän 5-henkinen perhe on sen nyt ottanut jo kolmatta kertaa. Ikinä ei ole tullut sivuvaikutyksia ja kukaan ei ole sairastunut sen jälkeen. Pintä flunssaa on ollut, muttei kuumetta. Rokotus ei edes sattunut kun neula on niin ohut.

  • Katja

    Hei Hanna,
    Minulla on kolme alle 6 -vuotiasta lasta. Influenssarokotteen olen ottanut koko perheelle 6 vuoden ajan joka vuosi. Lääkärituttu suositteli nimenomaan niiden jälkitautien vuoksi. Keuhkokuumeen ym eivät ole leikin asia. Eräs tuttava, kolmekymppinen (terve ja urheilullinen ) kuoli jälkitautina tulleeseen keuhkokuumeeseen.
    Ja muistakaa, että Rokote antaa suojan vasta kaksi viikkoa sen ottamisesta, joten sinä aikana voi helpostikin influenssa tarttua. Minä otin rokotteen heti kun ne saapuivat loppusyksystä. ?

  • Sanni

    Viime talvena itsekin kärsin influenssan lasten kanssa. Eihän se kivaa ollut, mutta en kyllä silti ottaisi rokotusta. En haluaisi niitä rokotteen adjuvantteja omaan enkä lasteni elimistöön. Enkä tällä hetkellä sisällä kasvavaan vauvaankaan. Meillä on päädytty siihen, että rokotteen haitat peittoavat reilusti hyödyt emmekä halua niitä ehdoin tahdoin ottaa. Terveempää uutta vuotta koko teidän perheelle!

  • M

    Mun piti itse asiassa kysyäkin edellisen postauksen kommentissa, että olitteko ottaneet rokotukset. En siis mitenkään syyllistääkseni vaan ihan vaan mielenkiinnosta, että onko tauti tullut rokotteesta huolimatta. Mukava kuulla, että olette jo paranemaan päin.

    Itse olen ottanut rokotteen “sikainfluenssavuonna” (olisiko ollut v. 2008 tai 2009), koska vanhimmat lapset olivat silloin pieniä. Sen jälkeen tuli “kammo” rokotuksesta, johtuen narkolepsiatapauksista. Pari vuotta sitten lähisukulaisemme (terve nuori ihminen) sairasti influenssan ja joutui sen vuoksi sairaalaan muutamaksi päiväksi. Hän sanoi, että luuli kuolevansa tautiin eikä halua koskaan enää sairastaa sitä. Tämä jäi kaikumaan päähäni ja olen sen jälkeen ottanut lapsille ja itselleni influenssarokotteen joka vuosi emmekä ole saaneet siitä mitään oireita pistokohdan punoitusta lukuunottamatta. Tänäkin vuonna otimme rokotteen koko perheelle jo ihan siitä syystä, että perheessämme on nykyään kaksivuotias ja suvussamme muitakin pieniä lapsia. Ja siitä syystä, että isovanhemmat hoitavat lapsia aina silloin tällöin, emmekä halua olla tartuttamassa heitä vakavaan tautiin. Ainahan rokote ei välttämättä päde influenssaan, mutta toivon sen ainakin lievittävän oireita.

  • Jenny

    Itse luottaisin ennemmin tilastotieteeseen kuin yksittäisten ihmisten kokemuksiin:

    Noin joka viides rokottamaton lapsi sairastuu influenssaan, eli 100 lapsen päiväkodissa 20 lasta. Rokote suojaa parhaimpina vuosina 90 prosenttisesti lapsia, huonompinakin 50%. Eli jos kaikki rokotetaan, 2-10 lasta sairastuu ja hekin todennäköisesti paljon livempään tautiin.

    Itse rokotteesta kuumeisen reaktion saa helpoiten alle 2-vuotiaat, heistäkin silti alle 10%. Eli vaikka kaikki päiväkodin lapsista olisi alle 2v, niin (yleensä parissa päivässä ohittuvan) kuumereaktion saisi maksimissaan 10 lasta.

    Eli riippumatta siitä onko oma perheeni joskus sairastanut influenssan vai ei, ei ole vaikea miettiä, toivoisinko
    A. oman ja 19 kaveriperheeni sairastumista influenssaan vai
    B. oman ja (parhaimmassa tapauksessa) yhden kaveriperheeni sairastumista influenssaan + muutaman ystävän lapsen lievää kuumereaktiota.

    Puhumattakaan siitä kuinka paljon jälkitauteina tulleisiin korvatulehduksiin määrättyjä antibiootteja säästettäisiin rokotuksilla. Tai kehittyykö Tamiflulle resistenssi, kun sitä joudutaan huonon rokotekattavuuden vuoksi ylenmäärin käyttämään. Tai pitäisikö pientä vauvaa yrittää suojella usein sairaalahoitoa vaativalta taudilta perheen rokottamisella.

    Toivottavasti tästä on hieman tueksi päätöksentekoon, jos on rokotteiden hyödyistä/haitoista kiinnostunut, niin internet on pullollaan luotettavaa tutkimusdataa:) Paljon vielä tsemppiä vielä influenssan jälkimaininkeihin!

  • Hanna

    Sikainfluenssan aikaan otin piikin raskaana ollessani ja käsi tuli kipeäksi pariksi kuukaudeksi. Uutisoinnin alkaessa olin aivan paniikissa monta kuukautta ja vannoin, etten enää ikinä ota influenssarokotetta. Kunnes sitten sairastin 2014 ja 2015 kevättalvella influenssat, ja olin kyllä huonossa kunnossa… Silloin se ei kuitenkaan tarttunut muuhun perheeseen. Viime talvena otin piikit sitten itselleni ja lapsille, kun oli influenssa-aikaan pidempi ulkomaanreissukin tiedossa ja sairastelu vielä tuoreessa muistissa. Ei sairastuttu eikä saatu piikistä mitään oireita. Tänä vuonna oltiin sairaina kun rokotuksia jaettiin, ja niinpä meillä riehuu nyt sitten influenssa. Ei puhettakaan, että lähitalvina sairastetut influenssat olisivat suojanneet minua. Jatkossa otetaan kyllä rokotukset, vaikka minäkin olen pitkään ajatellut, että ilmankin pärjää.

  • Ansku

    Tämä on varmasti todella mielipiteitä jakava aihe, mutta kerron oman kokemukseni. Esikoiseni kuuluu influenssan osalta riskiryhmään ja otimme aina kiltisti koko perhe rokotteen. Kunnes sikainfluenssarokotteen jälkeen mies sai siitä viikkoja kestäneet oireet. Sen jälkimainingeissa emme enää ottaneet myöskään kausi-influenssa rokotetta suosituksista huolimatta. Erään hiihtoloman alla 2-vuotias kuopus sitten sairastui influenssaan ja oli erittäin huonossa kunnossa, säikäytti meidät oikein kunnolla . Tällöin muu perhe siltä säästyi. Tuttu lastenlääkärimme oli minulle täysin avoimesti erittäin vihainen ja totesi minun leikkivän lasteni terveydellä. Hän myös totesi, että sikainfluenssa rokote episodin jälkeen influenssa rokotteet ovat erittäin hyvin tutkittuja ja jos kaikki olisivat rokotuttamatta itseään, olisi Suomella käsissä melkoinen katastrofi. Valaisi myös minua aiheesta kuten lääkäri edellä, totesi vaan ettei näistä julkisuudessa puhuta. Niinpä me olemme rokotteet sen jälkeen aina ottaneet ja emme ole tautia saaneet. Emme saa rokotteesta ihmeempiä oireita, joskus pistokohta voi olla kipeä. Toivottavasti paranette pian lopullisesti ja pääsette nauttimaan talven touhuista!

  • San

    En lukenut nyt ihan kaikkia ylläolevia kommentteja. Mutta siitä, ottaako rokotetta vai ei, ei kannattaisi ehkä kirjoittaa julkisessa blogissa. Kohderyhmässä jolle kirjoitat, on todella paljon ihmisiä ja myös riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä, joiden mieliin ei pitäisi yhtään enempää kylvää epäilyksen siementä siitä, ottaako rokotetta vai ei.

    Taannoinen riittämättömästi tutkittu sikainfluenssarokote narkolepsiakohuineen on saanut ihmiset epäilemään influenssarokotteen turvallisuutta, vaikka niillä ei ole yhtään mitään tekemistä keskenään. On toki harmillista, että jotkut rokotteesta huolimatta sairastuvat eri tyypin influenssaan.

    Se, että ottaa rokotteen ja saa siitä heti taudin, on normaalia. Toisilla se on kehon viesti siitä, että puolustusjärjestelmä toimii.

    Ikävää, että sairastuitte ja onneksi olette paranemaan päin. Influenssaan voi menehtyä nuori ja perustervekin. Olen infektio-osastolla töissä, joten tiedän mistä puhun. Se, ettei tällaiset tapaukset saa julkisuutta, ei tarkoita sitä, ettei sellaista tapahtuisi. Sairaalan seinien sisällä tapahtuu aika paljon muutakin, josta ei uutisoida, vaikka kannattaisikin.

    Sillä, että ottaa rokotteen, suojaa paitsi itseään, mutta myös muita. Lukuisiin tutkimuksiin perustuvat suositukset ottaa rokote eivät ole kevyin perustein tehtyjä. Mutta kertoo toki tästä ajasta omalla tavallaan sekin, että joka ikinen asia kyseenalaistetaan. Kyseenalaistaminen on ihan hyvästä, en kiellä sitä. Minusta vaan turhan monesti näissä asioissa pääsee esiin ne ääripäät, joissa korostetaan negatiivisia puolia.

    Meillä on terveydenhuolto, joka on huippuluokkaa. Arvostetaan sitä.

  • Rous

    Itse otin rokotteen nyt ensimmäistä kertaa, olen raskaana ja olin jo päättänyt että en sitä halua (samoista syistä kuin sinä), mutta tulin pitkästäpitkästä aikaa kipeäksi ja vaikka se onneksi olikin vain perus flunssa säikähdin, että raskauden huonontaman vastustuskyvyn vuoksi saattaa se kunnon influenssakin iskeä ja sitten voisi syyttää vain itseään kun ei ollut sitä rokotetta ottanut vaikka tarjottiin… siispä otin ja siitä itse rokotuksesta ei tullut mitään oireita, ei edes pistokohtaa aristanut tms. Meillä vauvaryhmässä eräällä oli 3viikkoa putkeen influenssasta johtuva järkky kuume ja kylkiluukin oli katkennut yskimisestä – sekin vähän säikäytti että ei mulle kiitos samaa jos sen rokotuksella voin välttää! ?

  • LK

    Näyttöön perustuvaa tietoa influenssarokotteesta saat esim THL:n nettisivuilta ja terveyskirjasto.fi:stä, sekä lisäksi tietenkin lääkäreiltä. Ehkä asia kannattaisi ottaa puheeksi seuraavan kerran ammattilaisen kanssa?

    Itse en jättäisi omaan tai lasteni terveyteen liittyviä päätöksiä blogikommenttiboksin kokemusasiantuntijoiden varaan, tai edes rinnastaisi sitä kautta saatua “tietoa” asiantuntijoiden tarjoamaan.

    Mukavaa kuulla, että olette paranemaan päin!

    • Sonja

      Samaa mieltä. Ikävä kyllä juuri tämäntyyppinen aihe saa varmasti kaikki rokotevastaiset ihmiset liikkeelle. Minäkin varoisin tätä aihetta ja luottaisin ammattilaisiin, koska saamasi vastaukset ovat vain ihmisten mielipiteitä eivätkä perustu tutkimustuloksiin.

      • Minun mielestäni täällä on ollut hyvin paljon loistavia kommentteja – ihan yhtälailla asiaa on kommentoineet ihmiset puolesta ja vastaan! :) Luotan teihin lukijoihini. Todella tietorikkaita kommenttejakin tullut – ei mitään “mutu”-tuntemuksia. Te annatte aina aihetta katsoa asiaa monesta eri kulmasta. Aihe, mikä on ihan hyvä, että puhuttaakin! ANtaa aihetta miettiä omia vanhoja tottumuksia uudestaan!

    • Kaikki nämä on luettu, mutta sitten kun eletään aikaa, että niin vahvasti kyseenalaistetaan aina kaikki, niin mielelläni haluaisin kuulla ne vastaväitteetkin. Blogia pitkään kirjoitettua sitä osaa kyllä suodattaakin :) Aivan varmasti tulen keskustelemaan asiasta terveydenhoitajan kuin lääkäreidenkin kanssa, mutta sitä ennen mielelläni kuulen asiasta mahdollisimman laajasti – ihan teiltä lukijoiltani – koska moneen asiaan olen saanut nimenomaan teiltä ihanan laajan näkökulman ja paljon hyviä pohdinnan aiheita. Kiitos kovasti! Nyt vielä hetken elellään hiljalleen kodin seinien sisällä jotta minimoitaisiin nuo jälkisairaudet :/

  • Laura

    Itse en ole ottanut noita rokotteita, enkä ota tulevaisuudessakaan. Jos olisi lapsia niin välttäisin myös rokotteiden ottamista heille. Tää asia tosiaankin jakaa aika vahvasti mielipiteitä. :) Flunssia tulee silloin tällöin, mutta ne menee myös ohi, on pahempia ja helpompia, lyhyempiä ja pidempiä. Influenssassa en ole ollut. Tuntuu että ihmiset menevät pelon takia ottamaan noita rokotteita. Ja jotkut syyllistävät heitä, ketkä eivät ota. Se on jokaisen oma valinta kuitenkin. Itse luotan vastustuskykyyni. En halua elimistööni sinne kuulumattomia aineita, joista ei edes ole täyttä takuuta että ne auttavat.. Saati miten ne vaikuttavat kroppaan pidemmällä aikavälillä ja jos joku vielä useasti noita ottaa.. Jos oikein olo alkaa mennä sietämättömäksi flunssassa tms, niin tietty käyn lääkärillä jos kotikonstit ei auta. Yleisesti olen luonnonmukaisuuden kannalla :)

    Toivottavasti sinä ja perheesi pysytte mahdollisimman terveinä jatkossa! Kaikkea hyvää teille! :)

  • Henrika

    Minä olen ehdottomasti rokotteen kannalla. Työskentelen yliopistosairaalassa kuntoutuspuolella ja potilaani ovat vauvasta vaariin. Meidän työnantaja vaatii influenssapiikin ottoa, koska esimerkiksi syöpäosastoilla ja teho-osastoilla ei saa työskennellä ilman kyseistä rokotetta. Näin ollen olen ottanu influenssarokotteen vuodesta 2009 lähtien eikä koskaan ole ollut mitään lieveoireita. Myöskään influenssaa en ole sairastanut. Kaksi vuotta sitten otin rokotteen raskaana ollessani ja lapsen saamisen jälkeen pian 2-v lapseni on saanut influenssarokotteen molempina vuosina, eikä ole tullu mitään oireita ja sairastelu on ollut tavanomaista, kuten pienellä päiväkodissa olevalla lapsella on. Tärkeä pointti rokotteen puolesta on juurikin se, että itsekään ei sitten levitä sairautta eteenpäin muille :) Ymmärrän kuitenkin, että rokote herättää monenlaisia ennakko-oletuksia ja jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa :) Hienoa, että teillä aletaan jo tervehtyä!

  • Jaana

    en ollut ennen tätä syksyä rokotetta ottanut, mutta meidän reilu 1-vuotias on syksyn aikana sairastanut tosi monta perusflunssaa, joten todettiin että vastustuskyky on heikentynyt. otettiin kaikki rokotteet, kenellekään ei tullut mitään oireita rokotteesta, ei edes pistokohta ollut kipeänä. nyt tuttava perheissä on ollut influenssaa ja sen verran ikävä tauti on että me otamme myös jatkossa rokotteet.

  • Me käytiin tänään piikillä. Samassa “vähän kovempi flunssa” -uskossa elelin tähän asti, mutta kun sairaaloissa töissä olevat tutut alkoivat vihjailla, että tämä rokote olisi pitänyt ottaa jo loppuvuodesta, varasin rokoteajan.

    Saa nähdä, tuleeko oireita. Tosin ajattelen, että ne ovat pieni hinta siitä suojasta, jonka rokote antaa.

  • KMS

    Influenssarokote on yksi turvallisimmista ja tutkituimmista rokotuksista. Niin sanotun sikainfluenss arokotteen ongelmat johtuivat sen nopeasta kehittämisestä. Ei ehditty tutkia tarpeeksi koska oli kiire saada tehokas rokote. Nykyään tiedetään mikä kyseisessä rokotteessa oli pielessä. Influenssarokotteesta ei saa influenssaa. Yleensä influenssarokotuksen ottoaikana eli syksyllä jyllää monet muut flunssavirukset. Tämän vuoksi käy niin että otat rokotteen ja sairaatut samaanaikaan flunssaan. Tästä ihmiset olettavat että ovat saaneet reaktion rokotteesta. Rokotteesta tulevat reaktiot ovat paikallisia, ellei sitten ole allergiaa jollekkin rokotteen ainesosalle.

    Rokotetta suositellaan myös lapsille. Vaikka itse influenssa ei vetäisi lasta huonoon kuntoon niin jälkitaudit voivat sen tehdä.

    Rokotteeseen tosin laitetaan aina muutamaa eri virusta. Sellaisia joita oletetaan tulevan tänä vuonna. Joskus tilanne arvioidaan väärin ja valtaviruksena on virus, jota rokotteessa ei ole.

    Rokotteesta on enemmän hyötyä kuin haittaa joten kyllä se kannattaa ottaa. Varsinkin jos lähipiirissä on vanhoja ihmisiä tai sairaita. Tai jos itse kuulut riskiryhmään.

  • lähihoitaja

    Ystäväperheen kaikki 6 perheenjäsentä rokotuttivat itsensä tänä syksynä ja heistä 5 tuli kipeäksi rokottamisen jälkeen.
    Toinen ystäväni otti tyttärensä kanssa myös rokotteen sillä seurauksella että kumpikin tuli kipeäksi.
    Työpaikallani röntgenhoitajamme rokotutti itsensä ja sai siitä 1,5 viikkoa kestäneen kuumetaudin.
    Samoin osastomme 8 työntekijästä se ainoa joka rokotteen otti on ollut viimeisen viikon sairaslomalla kuumeen takia… Että näin minun ystäväpiirissäni…

    • Krista

      Rokotehan tosiaan antaa suojaa vain influenssaa vastaan, ei muilta tauteja, kuten flunssaa. Lämmönnousu/kuumeilu on myös normaalia rokotuksen jälkeen. :)

  • Saila

    Minä en ennen tätä syksyä ole rokotetta ottanut (paitsi ehkä kerran lukioaikana, en ole varma kun ei muisti pelaa). Nyt otin muutamaa viikkoa ennen kuopuksen syntymää, ja lisäksi myös esikoinen (tuolloin 2v 2kk) sai ensimmäisen influenssarokotteensa koska on aloittanut kerhossa käymisen, ja mieheni otti myös. Pääsia oli suojata vastasyntynyttä, jolle tuollainen influenssa ei todellakaan ole mikään pikku juttu, mutta lisäksi halusimme suojata äitiäni, jolla on astma, ja joka on hyvin tiiviisti arjessamme mukana. Emme siis ajatelleet vain omaa perhettämme.

    Pitkään kyllä itsekin mietin tuota rokotetta, että ottaako vai ei, mutta tähän päädyimme tällä kertaa ja selvisimme ilman sivuvaikutuksia. Onpahan ainakin yritetty jos tauti silti päättääkin iskeä.

  • Toinen pienten poikien äiti

    Olen ottanut rokotteen joka vuosi siitä lähtien kun olen raskaana ollut (pojat vuosina 2013 ja 2015 syntyneet) kun neuvolassa sitä ollaan tarjottu. Lähinnä juuri lasten takia, jos kyseessä olisi vain minä ja mieheni niin tuskin olisimme ottaneet. Tauti on niin paha että en halua altistaa lapsiani siihen ja päiväkodissa kuitenkin muutkin pöpöt jylläävät niin niiltä ei voi välttyä. Norovirus on kyllä minustakin pahin tauti, voi kun siihen voisikin rokottaa. ;) Mutta emme ole sairastelleet perusflunssia enempää, pojat ja me ollaan oltu hyvin terveitä ja ei olla tästä rokotteesta myöskään saatu jälkioireita. Tästä ei pitäisi kuulemma edes tulla pahoja. Aion jatkossakin ottaa!

  • Anonymous

    Meidän perheessä siarastettiin viime vuonna influenssa, oltiin koko perhe 2 vkoa pois pelistä, aivan jäätävän sairaina. Pojalla kohta 4v lisäksi todettiin astma vuosi sitten mutta hyvin kuitenkin selvisi ilman jälkitauteja kun levättiin tarpeeksi pitkään vaikka olo olikin jo normaali. En ottaisi siltikään rokotetta. Eikä oetttuaan tänä vuonna. Nyt sairastettiin influenssa niine tä mies ja poika saivat sen mutta paljon lievempänä kuin viime vuonna. Osa tuttavaperheistä joilla rokotteet ovat silti olleet yhtä sairaita kuin me rokottamattomat. Mielestänio vanhuksille ja riskiryhmiin kuuluville ehkä voisi suositella mutta silti tuntuue ttä vaikka rokotettujen määrät ovat olleet suuria ja nouseet niin siarastuneita viime ja tänä vuonna entistä enemmän. Mitä järkeä ottaa ne kaikki aineet elimistöön mitä rokotteesta tulee mukana? Kyllä tuon sairauden kestää vaikka onkin järkkyä maata se pari vkoa aloillaan. Tietysti työt kärsii jne. Mutta joka juttuun on nykyään rokote, tuntuu että maailma jo ihan rokotteiden sokaisema. Ennen näistä kuitenkin selvittiin siarastamalla. Vastustutskyky kasvaa.

  • Amaryllis

    Emme ole influenssarokotetta koskaan ottaneet ja tuossa ennen joulua lapset sairastuivat influenssaan, itse otin rokotteen syksyllä jo työnkin puolesta (olen hoitaja) ja mies ei ottanut, eikä sairastunut, itse sain rokotteen jälkeen kolmen päivän nuhan eikä varsinainen influenssa iskenyt minuun. Viimeksi sairastimme ifluenssan vuonna 2008, sillä sairastettu influenssa antaa suojan muutamaksi vuodeksi. Lapsille emme ota vastaisuudessakaan rokotetta, itse todennäköisesti työn takia joudun sen ensi syksynäkin ottamaan ja mies jättänee myös väliin. Jos mietitte rokotetta, niin se kannattaa ottaa neljän-viiden vuoden kuluttua vasta.

  • Iina

    Moikka! Mukava kuulla että olette paranemaan päin? Olen ottanut rokotteen kerran elämässäni (14v sitten). Tulin niin kipeäksi että en muista koskaan ollut niin kipeä. Olin töistä pois yli viikon. Sen jälkeen en ole ottanut.
    Voi olla että jatkossa ei edes enää tulisi tuollaista reaktiota mutta en silti ole sen jälkeen ottanut.. jäi kammo?

    • inni

      Voit varmaan kuvitella miltä influenssa tuntuu, kun inas tautia on ollut noin ikävä.

  • alice

    Otin itse rokotteen neuvolakäynnillä jo lokakuussa, koska meillä pieni vauva. Viikko tästä olin niin kipeä etten koskaan kotioloissa ole ollut. Kuume sahasi viisi päivää ja oikeastaan neljä viikkoa meni että olin kunnolla kunnossa. Nelivuotiaan ja miehen oli tarkoitus mennä ottamaan rokote minun jälkeeni kun riskiryhmään pienen vauvan takia kuulutaan. No eivät menneet tuon kokemani jälkeen. Tarvii vaan toivoa nyt parasta, että säästyvät tuolta influenssalta. Koskaan ei ennen meidän perheessä tuota rokotetta olla otettu ennen ja hyvin ollaan ilmankin pärjätty. Oma kokemukseni siis hyvin negatiivinen ja meinasi imetyskin mennä vauvan kanssa pilalle kun niin kipeäksi tulin siitä piikistä :( .

    • Eva

      Rokotteen aiheuttamat mahdolliseet oireet ilmenevät aina noin vuorokauden kuluessa rokotteen saamisesta, eivät koskaan viikon viiveellä. Valitettavasti ehdit saada itsellesi virustartunnan muualta ennen elimistösi muodostaman suojan syntymistä. Influenssarokotteen saamisestahan kestää n. kaksi viikkoa ennen kuin immuniteettisuoja on syntynyt. Syy ei siis ollut itse rokotteessa. En halua ilkeyttäni korjata tätä asiaa, mutta jotta Hanna ja muut kommentteja lukevat eivät saa väärää käsitystä.

      • Leena

        Eva, jos et halua “väärää kuvaa” muille, niin kannattaisiko jättää diagnosoimatta blogikommentin perusteella toisen vaivoja :D Onhan täällä sentään oikea “lääkärikin” paikalla :DDD Vai ei otsikoilla saa ihmisiä pelotella, on tainnut lääkärin sisälukutaito kolhiintua sitten opiskeluvuosien, jos ei ole pelotteluotsikoita influenssan osalta missään huomannut… Olette te kyllä….

  • Ssndra

    Meillä otetaan influenssarokote. Nykyään pienet saavat sen nenäsumutteena, ei tarvitse edes pistää. Lapsilla ei ole ainakaan toistaiseksi tullut rokotteesta mitään sivuvaikutuksia, mutta eivät myöskään ole sairastaneet tuota ikävää tautia.

  • Marika

    Itse otin juuri rokotteen. En ole sitä koskaan aikaisemmin ottanut enkä koskaan influenssaa sairastanut. Nyt raskauden viimeisellä kolmanneksella kuitenkin päätin sen ihan tulevan vauvan takia ottaa kun ilmaiseksikin sai. Mietin pidempään kyllä otanko siltikään, mutta koin ettei siitä nyt mitään haittaakaan ole! Käsi oli päivän verran pistokohdasta kipeä, mitään muuta ei tullut :)

  • Julia

    Meidän perheessä ei ole koskaan otettu influenssarokotteita eikä ole kukaan koskaan influenssaan sairastunutkaan, mikä on kyllä onni! Ystäväni 11v lapsella influenssarokote laukaisi useita kuukausia kestäneen migreenin, mikä oli lapselle erittäin ikävää. En ole rokotevastainen, mutta influenssarokotteen ottaisin vain, jos kuuluisin riskiryhmään :/

  • Sara

    Meillä perheeseen minun ja mieheni lisäksi kuuluvat 10- ja 13-vuotiaat lapset. Emme ole tähän asti koskaan ottaneet influenssarokotuksia eikä kukaan meistä ole influenssaa sairastanut. Ehkä mieleni muuttuu, jos näin käy, mutta toistaiseksi emme ottaa rokotuksia. Otamme kyllä kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet lapsille, mutta ei yhtään lisää eli meillä on raja vedetty tähän.

    • Meillä ollut ihan sama ajatus. Koska ei olla koskaan influenssaa sairastettu, niin ei olla nähty sitä rokotusta tarpeelliseksi. Miksi sitä tunkisi kroppaansa ylimääräisiä lääkkeitä, jos tuntuu että sitä ihmeen kaupalla on luotaisella vastustuskyvyllä selvitty? Joten ymmärrän hyvin, että ette ole ottaneet. Samasta syystä ei mekään olla otettu. Nyt kun lapset ovat näin pieniä, niin harkitsen kyllä vakavasti sen ottoa ensi vuonna.. Varsinkin kun perheen pienimmät ovat sen ikäisiä, että tosiaan saattaa hissin käsinojaa nuolaista jos silmä välttää :O Kiitos Sara kommentistasi!

  • Irene

    Olen töissä teho-osastolla, jossa näen nuortenkin ihmisten menehtyvän influenssaan. Tämän, ja tietenkin työni vuoksi en voi kuin suositella rokotetta. Rokottaminen jakaa mielipiteitä, ja erityisesti sikainfluenssarokotukset saivat aikaan lisäkeskustelua. Itsekin uskon vastustuskykyyn, mutta rokoteasioissa uskon länsimaiseen lääketieteeseen. Markkinoilla oleva rokote lupaa suojaa A ja kevään B-tyypin influenssaa vastaan. Rokotteesta tuleva pienet yleisoireet (lievä lämmönnousu ja tukkoinen olo) ovat aika pientä taudin rinnalla. Kaikkea hyvää ja pikaista paranemista koko teidän perheelle! <3

    • Kiitos paljon kommentistasi. Saanen kysyä, että näkemäsi nuoret influenssaan menehtyneet ovat varmaankin riskiryhmiin kuuluvia? Eli ei ehkä perusterveitä? Kuulostaa muuten siltä, että sinäkin uskot vahvasti vastustuskykyyn, mutta hyvä kuulla, että mielestäsi tämä rokote on perusteltua ottaa. Koska todella vahvasti tätä koko perheelle tulvaisuudessa harkitsen.

      • Lääkäri

        Hanna, valitettavasti myös nuoret, terveet ihmiset menehtyvät influenssaan. Tämä on ehkä se mitä ei aina ymmärretä. Kyllä, riskiryhmiin kuuluvat (vanhukset, perussairaat, raskaana olevat) todennäköisemmin saavat ärhäkän influenssan mutta teho-osastolla työskentelevänä voin kertoa, että ihan perusterveet nuoret ihmiset voivat kuolla influenssaan. Tämän vuoksi, suosittelen lämpimästi rokotetta. Rokotteen suoja ei ole 100%, mutta itse pidän suojaa silti korkeana ja hyvänä.

        • Anonymous

          Jos influenssa kerta tappaa perusterveitäkin eikä vain riskiryhmiin kuuluvia, miksi rokote ei sitten ole kaikille maksuton?

          • Nanni

            pakko kysyä että milloin maksamaan?
            Itsellä ei tästä tietoa vaikka hoitoalalla olenkinn… myös hoitanut niitä nuoria perusterveitä influenssapotilaita joita menehtynyt kuten riskiryhmäläisiä.

        • Apua! Miksi tästä ei ole lainkaan uutisoitu? Tämä tulee itselle lähinnä shokkina, koska kun olen näitä influenssaan liittyneitä kuolemantapauksia lukenut niin kaikki ovat olleet riskiryhmiin kuuluvia?

          • Lääkäri

            En nyt jotenkin järkevästi saanut vastattua tuon kysymyksesi alle, mutta kyllä, voi saada suojaa eli jos nyt vaikka ensi vuonna sama influenssa jyllää, niin voi olla että sinun perheelläsi on siihen immuniteetti. Voi myös olla että ei, näihin ei ole eksakteja vastauksia. Mutta esimerkiksi H1N1-virus (sikainfluenssa siis) pyöri samanlaisena myös 70-luvulla ja on oletettavissa että silloin eläneet olivat siitä saaneet suojaa tähän uudempaan versioon.

          • Irene

            Komppaan “Lääkäriä”. Valitettavaa on, että aina influenssaan menehtyneet eivät kuulu riskiryhmiin. Jotenkin influenssa mielletään usein vain “vähän kovemmaksi” flunssaksi. Ja on totta, että media noteeraa useammin ehkä riskiryhmät. Ei ollut tarkoitus pelotella, vaan tuoda ehkä julki juuri tuota puolta jota valtamedissa ei huomioida. :)

          • Kiitos kovasti kommentistasi! Olen todella ihmeissäni siitä, miksi ei ole uutisoitu perusterveistä influessaan menehtyneistä. Ymmärrän, että ei haluta pelästyttää, mutta varmaan silloin voisi olla uutisoimatta riskiryhmistäkin? Koska minä olen aina pitänyt influenssaa juurikin “kovempana flunssana”, mitä se nyt sairastettuna tuntui olevankin!

          • Lääkäri

            En toisaalta pidä järkevänä pelästyttää ihmisiä turhalla skandaaliotsikoinnilla, mutta totuus on se, että erityisesti riskiryhmään kuuluvat voivat kuolla influenssaan, mutta kyllä se joka vuosi perusterveitäkin ihmisiä tappaa.

            Ja onhan influenssarokotteessa myös etu siinä, että perusterve ihminen levittää influenssaa helpommin eteenpäin kun ei joudu välttämättä vuodelepoon pitkäksi aikaa. Jolloin sitten taas levittää sitä eteenpäin mahdollisille riskiryhmille ja muille joille tauti voi olla tappava. Eli jälleen kerran rokottamalla itsensä, suojaa myös heitä jotka eivät välttämättä vastustuskyvyltään ole niin vahvoja.

            Tämä kyseinen influenssarokote on ollut jo pitkään käytössä, enkä näe mitään syytä sitä pelätä. Mikään tutkimustulos ei tue sitä, että kyseinen rokote esimerkiksi heikentäisi vastustuskykyä tulevaisuudessa. Siksi suosittelen lämpimästi rokotteen ottamista, mutta tottakai tämä on jokaisen aikuisen ihmisen oma päätös. Lapset rokottaisin vähintäänkin. Ihan pienillä lapsilla (6-36kk) rokotteen suojakin on korkeampi.

          • Kiitos kovasti kommentistasi! Tosiaan koskaan ennen kun ei ole infuenssaa perheellä ollut niin ei ole kokenut tarpeelliseksi rokotetta ottaa, mutta nyt todella harkitsen sen ottoa tulevaisuudessa koko perheelle. Osaatko sanoa pitääkö paikkaansa, että nyt sairastettu influenssa voisi antaa vastustuskykyä muutamaksi vuodeksi eteenpäin? Kiitos vielä!

  • Elina

    Meidän perheemme on aina ollut aivan käsittämättömän terve (ei yhtäkään korvatulehdusta, vatsatautia tms) mutta olemme yhden kerran sairastaneet koko perheen voimin influenssan. Kaamea kokemus… Matkustelemme todella paljon ja tuon yhden kokemuksen jälkeen meillä on ollut tapana hakea influenssapiikit jos olemme talven aikana lähdössä normaalia pidemmälle matkalle, esim tänä talvena jenkkeihin ja Kanadaan. Tämä ihan vain siksi että influenssa pilaisi kyllä reissun totaalisesti… Eli ei ehkä se normaalein tai hyväksyttävin syy ottaa rokote mutta näin meillä. :) Paranemisia sinne!

  • Haidi

    Minäkään en koskaan influenssa rokoitetta ole ottanut. En koe sen olevan tarpeellinen ja haluan välttää turhia rokotteita. Influenssa rokotteessa on juurikin se jos oletetaan taudin olevan tyyppiä A ja se onkin tyyppiä B ei rokotteesta ole suojaa. Itse sain rokotteen ottamattomuudesta kritiikkiä ystävältäni joka juurikin jälkitautien takia ottaa itse rokoitteen. Influenssa rokoite tuntuu jakavan mielipiteitä voimakkaasti puolesta ja vastaan. Jään siis odottamaan tulevia kommentteja ;)

    • inni

      Rokotteessa on sekä A että B mutta tänä vuonna A:ta on kahta laatua liikkeellä ja pahimmillaan sairastat kaksi influenssaa.

      • Tiuhti

        “Aikuisten rokotteessa”, eli siinä pistettävässä on kaksi A-tyypin kantaa ja yksi B. Nenäsuihkeessa neljä kantaa. Se on sitten voivoi, jos oletukset ei osu oikeeseen tai virus muuntautuu influenssakauden aikana, mutta siitä huolimatta peukku rokotteelle!

    • Joo tämä on kieltämättä todella mielenkiintoinen aihe! Itse ymmärrän täydellisesti molempia – niitä jotka eivät ja niitä jotka ottavat – mutta tosiaan joissakin se aiheuttaa kovinkin suuria tunteita! :o Joten hyvin mielelläni kuuntelen kommentteja puolesta ja vastaan! :)

  • Jemmi

    Nämä rokote asiat jakaa ihmiset aika jyrkästi kahteen kastiin… Itse kuulun niihin että luotan omaan vastustuskykyyn ja se “kärsitään” mitä tulee ;) varsinkin uusimpiin rokotteisiin suhtaudun hieman varoen. Perus jäykkis ja polio ovat ajantasalla muuta en sitten ole ottanutkaan. Kaksi influenssaa läpi käyneenä siltikään en ole ottanut rokotetta. Ehkä neulakammo myös vaikuttaa asiaan ;) mutta en halua “sekoittaa” omaa elimistöä sinne luontaisesti kuulumattomalla. Toivottavasti sepustuksesta saa selvän :) teille koko perheelle paranemisia <3 ja huilatkaa vielä hetken vaikka olo olisikin jo hyvä ;)

    • Tämän huomasin- edellisessä postauksessa joku ottikin aika vihamielisesti sen, että emme ole ennen influenssarokotetta ottaneet :) Ja minäkin niin haluaisin luottaa luontaiseen vastustuskykyyn ja siihen, että ei tunge kehoonsa tarpeettomia aineita sekoittamaan elimistöä, mutta nyt tässä pohdin juuri onko tämä rokote tarpeellinen. Jos meitä olisi vain minä ja mieheni niin varmaan jättäisin ottamatta, mutta kun meitä on viisi ja pienimmät vielä hetken siinä iässä että saattaa hissin käsinojaa nuolaista jos silmä välttää niin ehkä se olisi ihan tarpeellinen :D
      Joten ymmärrän siis loistavasti molempia – rokotuksen ottaneita ja niitä ketkä eivät.

  • Jennii-

    Kaksi vuotta sitten otettiin miehen kanssa rokotteet suojataksemme alle puolivuotiasta esikoistamme, viime talvena otimme rokotteet koko perheelle ja tänä talvena rokotutimme itsemme ja esikoisen jotta kuopuksemme vaikean alkutaipaleen vuoksi ei saisi ainakaan influenssaa taikka niitä jälkitauteja. Itse olen influenssan sairastanut teininä useampana vuonna, enkä koe että kaikkina viitenä peräkkäisenä vuonna jolloin olen rokotteen ottanut olisi muuten tauteja ollut sen enempää kuin ennenkään, influenssat ollaan vältetty niinä vuosina kun rokotteet on otettu. Perusflunssaa on toki ollut mutta ne on menneet nopeasti ohi eikä sen suurempaa ole tullut. Joten ehdottomasti meillä otetaan rokotteet jatkossakin :)

    • Kiitos kovin paljon tästä kommentista ja kokemuksestasi! Itsellä kun ei koskaan ennen tätä ole ollut influenssaa niin olen toivonut hyvän vastustuskyvyn pitävän mahd. hyvin poissa. Nyt tosiaan perhe isompi ja lapsia enemmän, mikä lisää tartunnan riskiä. Lapsien takia aion todella harkita sen ottamista. Sitä ennen kuulen vain todella mielelläni kommentteja puolesta ja vastaan. Tämä oli rohkaisevaa, jos koet että ei muita tauteja ole ollut sen enempää.